»Whiskey Drinkin’ Woman«
Für Lou Donaldson eine Art Erkennungsmelodie – und damit zugleich hier eine Verbeugung vor einem der Jazz-Heroen (geboren 1926) mit einer Aufnahme aus 2014 (Washington D.C., 75-Jahr-Feier der Blue Note Records), also im Alter von 88 Jahren, zu deren Beginn er eine Lanze für den Straight-Ahead-Jazz bricht. Und der Text hat auch eine Wiedergabe verdient:
She’s a whiskey drinkin‘ woman
She drinks whiskey all the time
100 proof without a chaser
Yes, she’s a whiskey drinkin‘ woman
She drinks whiskey all the time
Nothing but full roses she loves it she loves it
Yes, but I love that woman
Because she’s mine oh mine oh mine
Ow!
She drinks whiskey every morning
She drinks whiskey every night
She drinks whiskey when we lovin‘
She drinks whiskey when we fight
She a whiskey drinkin‘ woman
Drinks whiskey all the time.
Yes, but I love that woman
Because she’s mine oh mine oh mine
The day that we got married
She was all dressed in white
I told her when the preacher come
Keep that bottle out of sight.
But she’s a whiskey drinkin‘ woman
Had to have that whiskey all the time
Yes, but I love that woman
Because she’s mine oh mine oh mine
She puts whiskey in her cornflakes
She puts whiskey in her beer
She can’t stand strong perfume
So she puts whiskey behind her ear
Yeah, she’s a whiskey drinkin‘ woman
Drinks whiskey all the time
Yes, but I love that woman
Because she’s mine oh mine oh mine
She puts whiskey in her coffee
She puts whiskey in her tea She puts whiskey in her whiskey
And the puts the rest of it into me
Yeah, she’s a whiskey drinkin‘ woman
She drinks whiskey all the time
Yes, but I love that woman
Because she’s mine oh mine oh mine.
Lou Donaldsen steht für BeBop, HardBop, Blues und Jazz-Soul. Wer mehr von ihm hören will, hier ein Konzert aus 2004 (Alter 78!):
Insbesondere mit Dr. Lonnie Smith spielte er lange Jahrzehnte zusammen, früher mit Art Blakey, Jimmy Smith und vielen anderen. Inzwischenhat Lou Donaldson sich zurückgezogen.
Hier noch eine ältere Aufnahme aus 1981, die ich gefunden habe, in der nicht die Hammond B3 gespielt wird, sondern der Flügel (allerdings ist Herman Foster nahezu nicht zu sehen):
Und zum Abschluss ein Zitat von Lou:
»Playing jazz without the blues is like cooking potatoes without salt. You have something, but it doesn’t have any flavour. The Blues are at the heart of everything I do. Even if I’ve added some Latin flavours – and I was the first to put in a conga player – it’s still the blues.«
Jochen Axer, Unterstützer des King Georg und über die Cologne Jazz Supporters Förderer vieler weiterer Jazz-Projekte, stellt hier jeden Sonntag einen seiner Favoriten vor.